28 November 2015

Bukannya Dimangsa, Kambing Ini Malah Berteman Dengan Macan

Tags

Tipsiana.com - Ini adalah kisah luar biasa antara Amur dan Timur, seekor Harimau Siberia dengan kambing yang menjadi teman baik di taman safari Rusia.

Saat staf taman safari Rusia memasukkan seekor kambing ke dalam kandang harimau Siberia, mereka menyangka si kambing akan segera menjadi santapan lezat sang macan. Tapi bukannya dicabik-cabik untuk makan siang, kambing itu kini malah  menjadi sahabat terbaik si harimau.

Malahan, binatang pemangsa yang berada di rantai makanan paling atas tersebut rela memberikan tempat tidurnya dipakai teman barunya.



Persahabatan yang sangat langka ini terjalin di Taman Safari di Shkotovsky, wilayah Primorsky, Rusia. Sang harimau bernama Amur. Menurut staf taman safari, biasanya Amur memang membunuh dan memakan kambing yang dimasukkan ke dalam kandangnya seminggu sekali.

Tapi kambing yang berani ini entah dengan cara apa berhasil betahan hidup selama empat hari tanpa disentuh oleh sang predator pemakan daging.



"Kami pikir kambing tersebut takkan berani mendekati harimau dan tak menyangka kambing tersebut tidak takut dengan harimau," kata salah seorang penjaga Amur.

"Ia menendang sang macan keluar dari tempat tidurnya dan kemudian ia tidur di 'ranjang' Amur selama empat malam."  Ia hanyalah seekor mangsa tanpa nama ketika dimasukkan ke dalam kandang harimau, tapi kini penjaga kandang menamai kambing tersebut sebagai Timur sebagai penghormatan atas keberaniannya.

Sumber : mirror.co.uk

loading...